donderdag 8 februari 2018

Waarom moet je ook je enkels trainen?

We weten het al langer. De beste lange afstandslopers zijn niet zo goed geworden omdat ze alleen maar hardlopen. Om harder, beter, sneller en sterker te kunnen lopen wisselen ze hun looptrainingen af met andere vormen van training, zoals crosstraining, krachttraining en interval. Onderzoek wijst uit dat deze elementen voor iedere loper van belang zijn om een betere loper te worden. Maar veel lopers vergeten nog een cruciaal onderdeel van de training: verbetering van de balans. Ook hier wijst onderzoek uit dat het trainen van balans acute enkelverstuikingen kan voorkomen, het herstel bevordert en daarnaast de kans op enkelblessures in de toekomst kan verkleinen. Het laatste geluid wat een loper wil horen is een plop, knak of scheurend geluid van een verstuiking. Afhankelijk van de ernst kan zo’n verstuikte enkel een trainingsschema flink in de war gooien. Genezing duurt doorgaans 4 weken tot een eindeloze 12 maanden. Daar heeft geen enkele loper tijd voor. De oorzaak van een verstuiking? In tegenstelling tot overbelastingsblessures, zoals shinsplints of de runner’s knee, zijn enkelverstuikingen acute trauma-gerelateerde verwondingen, die meestal op oneffen terrein ontstaan. Hierdoor rekken of scheuren één of meer banden die de enkel en de voet verbinden, waardoor zwelling en bloeduitstortingen ontstaan op de plek van het letsel. Het gebeurt vaker dan je zult denken. In Nederland zijn enkelverstuikingen de meest voorkomende sportblessures. In 2013 liepen bijna 700.000 sporters een blessure aan de enkel op! Toch hoef je niet door je enkel te gaan op een trail, tijdens een obstacle run of door het missen van een afstapje om enkelklachten te krijgen. Ook niet-acute enkelklachten komen bij hardlopers voor. Een groot deel van de hardlopers neigt naar een overstride (te grote pas) of traint op een tempo, die kunnen leiden tot pijnklachten in de enkel. Hardlopen is een plyometrische activiteit, waarbij de gewichtsverplaatsing van het ene naar het andere been met relatief kort grondcontact veel vraagt van de spieren, banden en gewrichten. Dit kan leiden tot een overbelastingsblessure. En dan komt het balansvraagstuk om de hoek kijken. Als een hardloper moeite heeft met het balanceren op één been op een gelijke ondergrond, wordt hardlopen nog ingewikkelder als gevolg van de grote krachten en het dynamische karakter van de sport. Nog niet overtuigd van het belang van een goede balans? Check dan nog even deze redenen om aan je enkelbalans te werken. Zie verder: www.prorun.nl/gezondheid/blessurepreventie/de-meest-voorkomende-oorzaken-van-blessures-die-worden-vergeten