zondag 30 juli 2017

Kracht training


Tips uit maandblad Prorun van Marc Gerlings

 Squat met één been
Waar is deze oefeningen goed voor? Vooral voor je knie en je heup maar het heeft ook goede invloed op je enkel. Let er bij deze oefening op dat je goed recht boven je knie beweegt. Een te snelle en slordige uitvoering in onbalans belast je knie te eenzijdig.



Zet je beide voeten naast elkaar. Ga op één been staan en houd het andere been gestrekt, schuin, voor je uit. De hoek van je been dat je voor je uitstrekt is ongeveer 45 graden. Je handen kun je naast je houden als dat helpt met de balans. Beter is om je handen voor je borst te houden.

Zak nu langzaam door het been waar je op staat. Maak er een gecontroleerde beweging van. Houd je bovenlichaam recht en kijk recht voor je uit. Tot hoever moet je door je knie zakken? Ga in ieder geval niet verder dan dat je knie in een rechte lijn gezien voorbij je grote teen gaat. Voorbij dat punt wordt de belasting van je knie te groot.

Extra tip: zak niet door je heup. En let tijdens de herhalingen er op dat je mooie rechte bewegingen maakt. Doe 8 tot 12 herhalingen. Je kunt 2 tot 3 series toepassen met daartussen 40 tot 60 seconden rust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten