donderdag 12 oktober 2017

maandag 11 september 2017

Beginnerscursus hardlopen 2017

Op woensdag 13 september start er weer een beginnerscursus hardlopen. Ken je minder ervaren lopers en mensen die graag (weer) willen beginnen? Attendeer ze dan op deze cursus. Zij kunnen elf weken lang wekelijks rekenen op deskundige begeleiding. Elke week een ander trainersduo. Met plezier en op een verantwoorde manier leren hardlopen staan centraal. De cursus duurt tot en met woensdag 29 november 2017. Daarna trainen de beginnende lopers tot de kerstvakantie mee met de woensdagavondgroep.KennismakingsbijeenkomstOp woensdag 13 september van 19:00 tot 20:30 is een kennismakingsbijeenkomst in het sportcafé van de Veldschuur in Malden. Bevalt het goed? Dan kunnen geïnteresseerden zich meteen inschrijven. Kosten zijn 70 euro. Dit bedrag bestaat uit 60 euro cursusgeld inclusief led-lampje en reflecterend hesje. Voor die 10 euro extra trainen de beginners tot de kerstvakantie door met de woensdagavondgroep.Aanmelden of voor meer informatie over deze cursus kan er contact opgenomen worden met Louisa via l.o.l.malden@kpnplanet.nl  - 024- 358 44 71 

Hardlopen voor het Amalia kinderziekenhuis

https://www.nec-nijmegen.nl/2017/08/schrijf-n-e-c-stadium-funrun-en-ren-amalia-kinderziekenhuis/

zondag 10 september 2017

Donker




De meeste denken er nog niet aan, toch moeten we er aan geloven.
De nachten worden kouder en de dagen korter.
Kortom tijd om de hesjes en lampjes op te zoeken

Mocht je nieuwe hesjes / lampjes willen: 

Deze zijn te koop bij de trainer.

Vanaf maandag 11 september is het weer: 

Geen hesje en lampje

Geen training!



Uit Pro-Run


Beetje regen houdt een loper niet tegen. Meer dan een beetje is ook geen reden om niet te gaan. Doe alvast wat opwarmoefeningen voor je het huis uitgaat. Ga buiten verder met die warming-up maar dan heb je alvast je hartslag wat omhoog en je spieren iets meer gebruikt voordat de overgang van de regen erbij komt. 

Jasje 

Met regenachtig weer, dan ben je niet zo eigenwijs dat je zonder regenjasje op pad gaat. In dit jaargetijde wisselen buien snel af. Je kunt de gok nemen dat je net dat droge moment, die droge 1 tot 1,5 uur van de dag treft. Meestal niet. Ergens gaat er wel weer een wolk open en dan sta je daar in je shirt. 

Regenjasjes koop je in allerlei kwaliteiten en tegen veel verschillende prijzen. Twee eisen heb je natuurlijk meteen voor dat jack: het stopt de wind en het houdt de regen tegen. Oftewel het is waterafstotend. 

Wat je niet wilt als loper is dat je een jack hebt dat je helemaal afsluit. In dat geval weet je zeker dat je jack niet alleen afstotend werkt maar compleet al het water buiten houdt. Jouw zweet kan dan ook geen kant op en dat wil zo graag naar buiten. Ondertussen krijg je het dan warmer en warmer, de hitte kan geen kant op. Dat loopt niet lekker. 

Handig bij de huidige jasjes; je kunt ze goed afsluiten bij je polsen. Let daar op als je de winkel binnenstapt. Met klittenband kun je de sluiting helemaal aanpassen. Dat scheelt heel wat druppels die anders door je armbeweging naar binnen schept.


Regen en kou: 3 lagen 

Op dit moment vallen de temperaturen mee. Als regen samenvalt met kou, kun je het beste gaan voor 3 lagen. Een shirt, een shirt met lange mouwen en een regenjasje. Geen katoen, gun jezelf dat plezier. In lopersjargon heet het zo mooi: functionele loopkleding. Kleding die je transpiratie naar buiten afvoert en ademt. Katoen zuigt zich vol; oncomfortabel plakkerig en zwaar. 

Trek niet te veel aan. Deze maand heeft momenteel temperaturen van circa 12-15 graden boven nul. Niet meteen een temperatuur om drie hele lagen over je heen te gooien. 

Pet 

Lopen in de regen is niet erg maar al dat water dat langs je gezicht loopt is irritant. Telkens veeg je alles maar weer weg. Neem gewoon een petje met een klep. Dat houdt het grootste deel van het hemelwater weg bij je gezicht. Je kunt gewoon rondom je heen kijken zonder allerlei druppels die in de weg zitten. Er zijn ook lopers die zweren bij een hoed met een rand omdat je dan rondom minder last hebt van de regen. 

Dat gaat schuren 

Als je lang gaat lopen in de regen dan is het handig om te weten dat er plekken zijn waar kleding eerder gaat schuren. Met natte, zwaardere kleding heb je er nog eerder last van. Bij de dames zijn de randen van de beha berucht, bij de heren de tepels. Maar denk ook aan de dijbenen, de onderarmen en uiteindelijk zakt al het water naar beneden; naar je schoenen. Ook bij je voeten kun je last krijgen van schurende plekken. De aloude Vaseline kan hulp bieden om het contact te verlichten. 

Red mij 

Als ze konden praten dan roepen ze dat voor je de regen instapt: ‘red mij’. Elektronica heeft het meestal niet zo op nattigheid. Mobiele telefoons, muziekspelers, meters, niet allemaal kunnen ze goed tegen regen. Neem je ze toch mee, geef ze dan wat extra bescherming. Zorg er voor dat ze goed onder je kleding vallen. Kijk even of er geen sporen water net over heen lopen. Wil je zeker weten dat het goed gaat dan moet je er toch wat plastic omheen doen. 

Meertjes 

Loop je op paden, in parken of bossen dan kan je vaak die plassen op de grond niet altijd inschatten. Ze blijken toch dieper dan je zolen. Loop liever om de plassen heen dan dat je er doorheen gaat. Meestal schep je dan toch zoveel water dat je er meteen last van hebt, tot en met het einde van je training. En dat kan soms lang lijken. 
Neem ruimte om de plas, want de zijkant van een plas is vaak glibberig, uitglijden, enkel verzwikken het is zo gebeurt, dan liever een natte sok 

Slippery when wet 

In Amerika zetten ze altijd keurig een bordje bij al die vloeren die net gedweild zijn ‘slippery when wet’. De natuur doet dat niet. Denk dat bordje erbij als je gaat lopen in de regen. Meestal gaat het goed maar regenwater, modder kan een combinatie maken die glibberig wordt. Vertouw je een stuk niet, verkort je pas zodat je meer stevigheid in je balans krijgt. 

Dwaallichtje 

Met water heeft het niet direct te maken; neem een lampje mee. Beter bekend als fietslampje in de Lage Landen. Voordat je het weet valt de schemer in. Als het dan ook nog regent of gaat regenen is het al snel donker. Dan wil je als loper gezien worden. 

A) Daarom kies je voor loop- en regenkleding die opvalt. Het liefst met reflecterende randen en lijnen in je outfit. Dan zijn automobilisten je dankbaar en dat is wederzijds.

B) De meeste loopjacks voor in de regen hebben een wat hogere kraag achter. Een ideale plek om daar je led-lichtje aan te koppelen. Je bent bezig met een training en dan heb je door de inspanning minder oog voor je omgeving. Je hoeft met een lampje minder argwanend te zijn voor achteropkomend verkeer. Onthoud wel dat jij waarschijnlijk beter zicht hebt dan die automobilist, wees voorzichtig met de combinatie verkeer, regen en invallende duisternis. 

Lekker die regen 

Trainen in de regen is ook gewoon fijn. Die regen houdt je niet tegen en dat is maar goed ook, het blijft een mooie sport. Waarom is dat leuk? 

- Ten eerste er zijn veel minder mensen buiten. Jouw trainingsroute is een stuk rustiger, meestal, tijdens een regenbui. Dan kun je je nog beter concentreren op je trainingsdoel, of dat nu herstel is of snelheid. 

- De lucht voelt schoner. Of dat echt zo is, geen idee maar de lucht voelt in ieder geval frisser aan. Dat is nou net een van de voordelen van buitensporten, het contact met zuurstof. 

- De regen houdt je meer bij je looptempo. Je hebt minder de neiging om te gaan wandelen. Wie weet is dit een extra motivatie om je goed aan je tempo te houden. 

Veel plezier en loop lekker in de volgende bui. 

zondag 30 juli 2017

Kracht training


Tips uit maandblad Prorun van Marc Gerlings

 Squat met één been
Waar is deze oefeningen goed voor? Vooral voor je knie en je heup maar het heeft ook goede invloed op je enkel. Let er bij deze oefening op dat je goed recht boven je knie beweegt. Een te snelle en slordige uitvoering in onbalans belast je knie te eenzijdig.



Zet je beide voeten naast elkaar. Ga op één been staan en houd het andere been gestrekt, schuin, voor je uit. De hoek van je been dat je voor je uitstrekt is ongeveer 45 graden. Je handen kun je naast je houden als dat helpt met de balans. Beter is om je handen voor je borst te houden.

Zak nu langzaam door het been waar je op staat. Maak er een gecontroleerde beweging van. Houd je bovenlichaam recht en kijk recht voor je uit. Tot hoever moet je door je knie zakken? Ga in ieder geval niet verder dan dat je knie in een rechte lijn gezien voorbij je grote teen gaat. Voorbij dat punt wordt de belasting van je knie te groot.

Extra tip: zak niet door je heup. En let tijdens de herhalingen er op dat je mooie rechte bewegingen maakt. Doe 8 tot 12 herhalingen. Je kunt 2 tot 3 series toepassen met daartussen 40 tot 60 seconden rust.

maandag 17 juli 2017